Morgonyoga

Jag har fått frågan om varför jag inte har några vilodagar nästan i min träningsöversikt.
Det är nog för att jag ser mina rena yoga-dagar som vila!

Morgon-yogan har nästan blivit som att borsta tänderna och äta frukost!
En naturlig start på de allra flesta vardagar.
(Fast jag borstar tänderna och äter frukost även på helgen haha!)



Hur går nu yoga och löpning ihop kan man undra?

Fördelen är att yogan gör mig mentalt stark och uthållig vilket hjälper när krampen sätter in.
Och löpningen ger mig konditionen som behövs för att orka ett starkt pass.

Yogan ger också mycket styrkefokus till bål och överkropp vilket löpningen absolut tjänar på.
Den öppnar även höfterna som kan vara en fördel rent rörlighetsmässigt.

Nackdelen med kombinationen skulle möjligen vara att ökad rörlighet ger tänjda muskler som kan sänka spänsten kan jag märka.

Och mitt lilla löparknä kan bli väldigt ledset av vissa mer avancerade poser så de hoppar jag över nu inför Finalloppet till exempel!

Men summa summarum fungerar de som en riktig vinnarkombo! För mig!


Bild hämtad från http://www.yogalifestyle.com/Pashtanga.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0