Race Report Lidingö 30K 2013

Så blev det då dags för Team Power&Passion.
Att tåga till Stockholm. 
En fredag i slutet av september. 

Fredagsmys i den kungliga hufvudstaden. 
Med pasta, mässbesök och materialpyssel. 

Korta eller långa tights?
Kort eller långärmat?
Keps eller pannband?
Terräng eller vanliga skor?
Frågorna var många. 
Och besöken på diverse vädersiter fler. 
Kort sagt. 
En helt vanlig kväll innan lopp. 

Och ändå hängde den största frågan av dem alla i luften. 
Outtalad. 
Inte ett löpsteg sedan juli. 
Och en nittiprocentigt läkt fotfraktur. 
Skulle fot och pannben hålla. 
Ända in i mål?

Det blev lördag. 
Och hotellfrukost. 
Mera materialpyssel. 
Denna välsignelse för pirriga nerver. 
Att pyssla med chip och nummerlappar. 
Klistermärken och överdragspåsar. 

Lilla promenaden till T-centralen. 
Tunnelbanan till Ropsten. 
Bussen till Lidingövallen. 
Görandet som ett mantra att hålla nerverna i styr. 

Så gick starten för eliten. 
Och titta där är hjälten Anders från En klassiker. 
En sådan sann inspiratör. 
Vad är väl en spricka i foten?

In i startfållan för grupp 8. 
Knöckla ner överdragskläder i påsen och ner i containern. 
Lite försiktig uppvärmning. 
Spara på foten. Ta sig i mål. 
Spara på foten. Ta sig i mål.
Och äntligen. Fötterna börjar trevande. Hittar takten. 
Skönt med trängsel. Tar det lugnt. 
Njuter av att springa. Vara en del av detta stora. 
Tanken svindlar. 
Shit jag gör det. Jag springer Lidingöloppet. 

Taktiken i huvudet. 
Springa lugnt. Njuta. 
Gå i uppförsbackarna. 
Ta en delsträcka i taget. 
Vila och dricka och stretcha vid alla vätskestationer. 
Som nedtecknats på handens utsida. 
Bara snegla lite. 
På insidan handen. 
Med tiderna för snöret. 
Jag vill i mål. 

Det går bra. Det känns bra. 
Det är roligt. Fantastiskt. Underbart. 
Härlig stämning. 
Och jag är inte långsammast ens. 

En GAIS-tröja som går. 
Jag springer upp och nynnar. 
Heja GAIS heja GAIS heja GAIS heja GAIS heja GAIS...
Han skiner upp och börjar springa igen. 

Plötsligt är jag halvvägs. 
Och firar med en resorb. 
Och en skrytbild. 
På Facebook. 

Och vid nästa fikapaus står Power. 
Och fotar och peppar och pussar. 

Sedan vet jag. 
Jag klarar detta. 
Jag kommer att klara. 
Lidingöloppet 2013. 
Trots allt. 

Det är kärlek. 
Det är glädje. 
Det är tacksamhet över alla gränser. 

Och väl i mål är det tårar. 
Och här snackar vi inte lite vacker filmstjärnegråt. 
Nej det snorhulksgrinas av stundens storhet. 
När en chockad pojkstackare till volontär. 
Hänger medaljen om halsen. 

Shit pommes frites. 
I did it!
Och längtar redan till nästa år!





Kommentarer
Postat av: Sara

Härligt! Bra jobbat.

2013-09-29 @ 21:43:08
URL: http://traningenochlivet.wordpress.com
Postat av: Louise

Du e så jefla bra! En fot av stål & pannbenav diamant! (okej, rätt omatchade vantar måste jag ändå medge!) ;0)

Grymt jobbat! Jag e ruskigt imponerad punkt com!

Under dagen kan hända att jag smusslar upp min long-story-race-report oxå :0)

2013-09-30 @ 07:24:02
URL: http://atasteofmylife.blogg.se
Postat av: fitnesscoachen

Whiiee, grattis!!

2013-09-30 @ 09:24:00
URL: http://fitnesscoachen.com
Postat av: Anna Erikson

Så himla himla duktigt gjort. Du är grym som bara den. Så stolt du ska vara över dej själv. Önskar att jag kunde klara detsamma.
Stort Grattis till dej !!

2013-09-30 @ 18:20:50
Postat av: Lotta

F-n, vad grymt! Härligt att du klarade det!

Jag har anmält mig till Åstadsloppets halvmara i Örebro, 12 okt. Då får Du hålla tummarna får Mig - det lär behövas..

2013-10-01 @ 22:24:39
URL: http://lottasalltmojligt.blogspot.com
Postat av: Jörgen

Otroligt bra jobbat!
Det är precis så det ska kännas efter målgång. Att känna en längtan efter nästa lopp. Perfekt!

2013-10-02 @ 16:28:45
URL: http://www.franfettilltriathlet.se
Postat av: Alice

Helt otroligt snyggt jobbat! Du fixade det! Vilken prestation, det var inte länge sedan du inte kunde springa. Alls.

Och du ser oförskämt fräsch ut efter loppet, för att inte tala om after-run bilden :)

2013-10-02 @ 22:06:25
URL: http://djuptochytligt.bloggplatsen.se
Postat av: Jempa

DU ÄR GRYM!!!!

2013-10-04 @ 16:45:45
URL: http://jempaspyssel.blogg.se
Postat av: Katarina

Riktigt grymt!! Heja dig!
Så jädra häftigt också, att dina knän håller. Stor heja kram!

2013-10-05 @ 10:37:16
URL: http://brakat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0